duminică, 4 martie 2012

Politizarea libertăților


by Iulian Chivu

În general, pentru un profan  este greu de stabilit prioritatea libertății față de drept sau a dreptului față de libertate, deși istoricește nu este loc pentru dubii. În ce mă privește, cred că dreptul a decurs din judecata libertății și din nevoia reglementării ei, ulterior asumându-și prerogativa de a o conduce prin conduită spre un anumit orizont și, simultan, de a o menține la un numitor comun.
Îngrădirea unui abuz de libertate, mai ales când astfel se prejudiciază libertățile celorlalți, a impus însă  norma de drept (generală, impersonală și obligatorie). Aceasta, indiferent dacă a fost cutumiară, morală sau religioasă, a civilizat lumea prin teama de sancțiune – pentru unii, prin dispoziție – pentru alții, dar prin ipoteză – pentru toți. Experiența a demonstrat că o libertate abuzată este prin sine categoric nemeritată și în fapt s-a impus a fi sancționată. Sfera libertăților umane, oricât dinamism social exprimă, în diacronia ei, s-a rezumat la planul conștiinței, la planul exprimării, la planul autodeterminării și la cel al asocierii liber consimțite, ca în filosofia lui Mill. Orwell găsea precăderea libertății în exprimare (dreptul de a le spune oamenilor ceea ce nu vor să audă), Seneca o găsea în planul moral (orice act moral este un act voluntar), Cioran o vedea în autodeterminare (a vrea să fii liber înseamnă a vrea să fii tu însuți), iar Petre Țuțea o asocia cu transcendentul (libertatea omului fiind partea divină din el). Opțiunea romană a libertății (sine Justitia, nula libertas) fusese promovată ca principiu de drept prin Cicero și în același spirit o prelua și Goethe (poți trăi într-o libertate adevărată și totuși să nu fii liber).
E adevărat, uniformizarea stânjenește dezvoltarea (liberă) a individului, dar sunt situații de excepție care reclamă și legitimează scurte ingerințe până și în sfera privată a acestuia, doar pentru a-l determina să-și asume răspunderi. Când protestezi împotriva unui drept ești categoric în situația de a nu-l merita  fie că nu-l înțelegi, fie că ingerințe de altă natură te determină să o faci. Desigur, am în vedere recenta acțiune în instanță a unor părinți împotriva OMECTS nr. 3064/25.01.2012 privind înscrierea copiilor în clasa pregătitoare. Instanta a respins acțiunea și nu se putea altfel fiindcă nu poți fi în spiritul ciceronic al dreptului decât asumându-ți răspunderi, lucru la care românii sunt și așa îndărătnici. Ori acum (oare chiar fără nicio legătură cu ultimul puseu al Pieții Universității?) avem un caz special de politizare a libertății și nu de refuz al ei din lipsă de orizont și de determinare.

2 comentarii:

  1. O alta forma de organizare sociala ar fi meritocratia prin aparitia omului nou - generos si altruist ( nu omul nou mit comunist ) aceasta se poate realiza prin respectarea moralei noncrestine si a moralei crestine . Formarea unui concept de renastere a constiintei nationale prin eliminrea tradatorilor neamului romanesc , acest om nou cu o noua constiinta iar dintre acestea sa fie ales elita care va conduce Romania . Aceasta elita va avea un singur scop realizarea binelui comun.

    RăspundețiȘtergere
  2. Realizarea omului nou se poate realiza doar coordonat, adica impus. Comunismul visa o lume in care fiecare sa ia ce are nevoie si sa produca dupa posibilitati. Capitalismul viseaza sa ajunga etic. Si-asa-i rau, si-asa-i bine, cum o dai ca dracu vine. O lume noua sau perfecta nu va fi niciodata posibila daca va avea la baza doar constiinta. Elita/omul perfect trebuie sa fie un dictator si Iisus in acelasi trup. Dictator cu raul, indiferent cat de marunt se manifesata, si intelegator si iubitor de intreaga fiinta umana.

    RăspundețiȘtergere

nu facem atac la persoana